HTML

Utazó Kiskövet

Írások egy sokat utazó közlekedésrajongó noteszéből

Ez megy Londonban

Linkblog

Utolsó kommentek

2009.01.02. 09:27 Utazó Kiskövet

Minek fizessek a Volánnak?

Sokan kritizálják a Budapest Bérletet, mert olyan költséget is az utasra ver, amit az nem akar megfizetni. Vagyis a 9000 forintból 50-50 megy a Volánnak és a MÁV-nak. Ezt pedig nem mindenki akarja megfizetni, mert nem használja ezeket a cégeket. És igazuk van. A közös bérlet azonban mégis a távoli, de szebb jövőt festi elénk.

A BKV néhány éve már meg akarta csinálni a beléptetőkapus elektronikus jegyrendszert. Nem tudta, két okból: egyrészt a VEKE jegylyukasztó bridgádja ellenezte, másrészt pedig marha drága. Annyira, hogy a BKV nem tudta kifizetni, a tulajdonos fővárosi önkormányzat pedig nem akarta. A beléptetőkapu is kell (hogy végre nem kellejen százával biztonsági őröket alkalmazni jegyellenőrzésre), meg az elektronikus jegy is (hogy pontosan lehessen tudni, hova kell több járat, és hova nem). Ez pedig egyszerre kell a vasútnak, a Volánnak és a BKV-nak is. Remek lenne, ha ez a három cég nem külön-külön szenvedne a rendszerrel, hanem együtt vezetnék be. Hollandiában is így csinálják, az egész országban az összes szolgáltató együtt viseli a költségeket.
 
Ha a három budapesti közösségi szállító is összeállna, akkor itt is be lehetne vezetni, egy-egy cégre jóval kisebb költség esne, az utasok dolga egyszerűbb lenne, a járatok tisztábbak lennének, a fizető utasok pénze pedig oda menne, ahol nekik szükségük van a szolgáltatásra.
 
Ebbe az irányba vezet a Budapest Bérlet. Az utasnak egy bérlet kell, azzal a neki tetsző szolgáltató veszi igénybe: a párhuzamos járatokon lehet választani, hogy melyik cég a tisztább, gyorsabb, pontosabb. A cégek pedig többletjövedelemhez jutnak, mindenkinek jó ez így. Ezt csak a szolgáltatók tudják elrontani, de aligha áll érdekükben. Ha a MÁV a vonatait ezentúl mondjuk nem a Nyugatiba, hanem csak Kőbánya-Kispestig viszi, akkor ront a szolgáltatás minőségén, és megspórol némi pénzt. Azonban ez az utasszámlálásnál ki fog derülni, és a MÁV nagyon hamar keresztet vethet a pluszbevételre.
 
A főváros vezetése pedig már ukázba is adta a BKV-nak, hogy írjon ki új tendert az elektronikus jegy bevezetésére. Demszkyék azt is megüzenték a kabinetülés után, hogy a BKV tárgyaljon a Volánnal és a MÁV-val a közös használatról. Remélem, nem csak a használat, de a finanszírozás is közös lesz.

2 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://kiskovet.blog.hu/api/trackback/id/tr43851458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manonegra 2009.02.18. 20:21:49

És ha újpesti vagyok, akkor minek fizessek a 33E buszért, vagy a 184-esért? Teljesen evidens, hogy mindenki csak néhány járatot vesz igénybe a rendelkezésre álló cc. 400-ból. Most egy kicsivel nőtt a kínálat.

Más országokban, mint Svájcban, olyan bérletet lehet venni, amely az ország összes közlekedési eszközére korlátlanul érvényes egy évig. Jó drága, de megéri. Ki kell számolni, mennyit költ az ember vonatra, bkv-bérletre, volánra egy évben, és vagy megéri, vagy nem.

Utazó Kiskövet · http://kiskovet.blog.hu/ 2009.02.22. 10:55:48

A BKV (és az összes közösségi közlekedési vállalat) számára az a szopó, hogy egyetlen jegyért az utas a város bármelyik részén felszállhat a buszra. Vagyis a 290 forintos jegyért a BKV-nak Újpesten és Budafokon is el kell indítania a buszt, mert az utasnak nem kötelessége előre megmondani, hogy hol akar utazni.