HTML

Utazó Kiskövet

Írások egy sokat utazó közlekedésrajongó noteszéből

Ez megy Londonban

Linkblog

Utolsó kommentek

2009.02.03. 11:40 Utazó Kiskövet

Az indexnek szűk a Szabadság híd

Az alábbi cikk jelent meg az Indexen hétfő délután. Szerintem vihar ez egy pohár vízben. Találkozási tilalom tucatnyi van Budapesten, ahol a szűk hely miatt nem fér el egymás mellett két villamos. Itt nincs tilalom, hanem egy sokkal életszerűbb szabály lett helyette: behajtod a hátsó tükröt a végállomáson, és mész tovább. Budapesten összesen 25 olyan hely van, ahol két villamos alig fér el egymástól. Nem azért, mert valaki ordas hibát vétett, hanem mert szűkek a pesti hidak és utcák.

 

A több mint négymilliárd forintból felújított Szabadság híd pesti hídfőjénél úgy sikerült átépíteni a Fővám téri villamosmegállót, hogy a szembejövő villamosok visszapillantó tükrei összeérnek, tudta meg az Index. Az ok a tervezők szerint: ez a híd adottsága. A BKV ezúttal elszenvedője az ügynek.

Külön intézkedési tervet készített a BKV a villamosvezetőknek arra az esetre, ha a Szabadság hídon mennek át a 47-es és a 49-es villamosokkal.

Az Index értesülése szerint az utóbbi időben kiderült ugyanis, hogy a Fővám téri megállóperon végénél lévő ívben előfordulhat, hogy a Deák tér felé haladó szerelvény kihajtott hátsó tükre összeér a szemből érkező szerelvény első tükrével. A megállót a felújítás során középperonosra építették át.

A törések elkerülése érdekében múlt hét szombattól a szerelvényeken a hátsó tükröt be kell hajtani. (A tapasztalatok szerint ez nem mindig egyszerű, ráadásul a visszaállítás is nehéz, mert ki-be kell szállni a fülkéből hozzá.) Ha a műszaki feltételek nem teszik lehetővé a hátsó tükör behajtását, akkor a járművezetőknek kerülni kell az ívben való találkozást a szembejövő szerelvénnyel.

A cikk a hirdetés után folytatódik h i r d e t é s
Az Index megkereste a Szabadság híd felújítását tervező Főmterv Zrt.-t, hogyan fordulhatott elő, hogy szűkre szabták a pályát. Keszthelyi Tibor közlekedéstervezési igazgató elmondta, hogy a pályát valóban nem a szabvány szerint építették át, mégpedig azért mert ilyen a híd adottsága.

Keszthelyi hozzátette, hogy ha a szabvány szerinti szélességeket vették volna alapul, akkor 50-80 centivel meg kellett volna szélesíteni a hidat, ami egy műemlék esetében nagyon sokáig tartott volna, és nagyon sok pénzbe került volna, ha egyáltalán kapnak rá engedélyt örökségvédelmi hivataltól.

Keszthelyi szerint ez nem egy ritka jelenség a világban. Számos városban fontosabbnak találták a műemlékvédelmi szempontokat, például Prága szűk belvárosi utcáin is megvárják egymást a villamosok.

Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője szerint a Főmterv válasza kikerüli a lényeget, hiszen korábban nem volt ilyen probléma, csak a szélső peronos megálló középperonosra építése után keletkezett. A megálló - véleménye szerint öncélú - átépítését szerinte a főpolgármesteri hivatal sem támogatta.

2 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://kiskovet.blog.hu/api/trackback/id/tr20919906

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.02.03. 13:23:10

Abszolút ciki ez a cikk. Mivégre? Lassan másfél hónapja járnak a villamosok, hogyhogy most derült ki?

spag · http://railzone.nl 2009.02.18. 11:10:17

szerintem nem azért hírértékű a sztori mert nem fér el a villamos egy városi szűkületben (pl lánchíd, kapualj, sikátor), hanem mert eddig elfért és úgy tűnik nem szólt _előre_ a tervező hogy

"úgy gondoltam, legjobb lesz, ha ezentúl szarakodni kell a tükörrel mert cserébe ez meg ez jobb lesz (mittomén nagyobb várakozási terület), jó lesz így kedves megrendelő?"

hanem csak úgy ez lett.