HTML

Utazó Kiskövet

Írások egy sokat utazó közlekedésrajongó noteszéből

Ez megy Londonban

Linkblog

Utolsó kommentek

2009.03.17. 16:51 Utazó Kiskövet

Zsarol a Bamco

A négyes metró fúrásával megbízott Bamco konzorcium továbbra is gúnyt űz a magyarokból, és egyre több pénzt követel. Magyarisztánban nagyon kevés ekkora méretű építkezés van, és még kevesebb olyan ember, aki egy ekkora építkezést átlát. Ezért eddig a Bamco hatalmas pénzeket tudott szakítani a pesti építkezésből. Nemrég azonban egy olyan embert állítottak a négyes metró élére, aki már egy rakás alagutat kifúrt a nagyvilágban, és ezért most egyre nehezebb megpumpolni a metróépítőket. Valószínűleg ennek köszönhető az a perpatvar, amit az Index is megírt, és amire a metróépítő DBR Projekt Igazgatóság az alábbi közleményt adta ki.

Legújabb levelében a korábban későbbi elszámolásra jogfenntartással kifizetett 13 millió eurós többletkövetelésén túl most mintegy 115 millió eurót követel a Vinci, a Strabag és a Hídépítő által alkotott BAMCO konzorcium. Ez a többi követelésével együtt lassan már közel akkora összeg, amennyiért a cég az alagút, a pajzsindító akna és a Szent Gellért téri állomás építését eredetileg vállalta. A DBR hónapok óta folyamatosan tárgyal a konzorciummal, folyamatosan vizsgálva az egyre szaporodó többletköveteléseket. A BAMCO újabb ultimátumában 30 napot adott a „teljes körű teljesítésre”, ellenben kilátásba helyezte 207 millió eurós szerződésének felbontását. Ez a magatartás a DBR véleménye szerint azon túl, hogy etikátlan és mértéktelenül túlzó, nagy valószínűséggel már súrolja a szerződésszegés határát.

A BAMCO módszere és mostani lépése nem újdonság, hiszen tavaly nyáron már tervezte, hogy felfüggeszti az általa végzett munkálatokat, amennyiben a beruházó felé benyújtott, szintén túlzó többletköltség-követelései nem teljesülnek. A DBR hónapok óta vizsgálja a cég folyamatosan szaporodó többletmunka követeléseit, a jogosakat kifizette, még az korábban összegében vitatott 13 millió eurót is átutalta jogfenntartással, későbbi elszámolásra. A jogosulatlan követeléseket azonban a DBR továbbra sem fogja - még ultimátumok hatására sem - teljesíteni, a tárgyalások során a Főváros és az adófizetők érekeit messzemenőkig szem előtt tartva jár el. A DBR továbbra is nyitott a normális és elfogadható keretek között zajló tárgyalásokra, de BAMCO mostani magatartása már túlmegy az üzleti életben megszokott minden határon.

A most átadott követeléshalmaz több nagyobb tételből áll össze. Ezek között van olyan, amelynek a jogosságát a DBR sem vitatja, de a követelt összegek mértéktelenül túlzóak és nemzetközi viszonylatban is elfogadhatatlanok. Ilyen igény többek között az, hogy a hozzávetőleg 39 millió euróból - konzorciumi partnere, az akkor még 100%-ban Vinci tulajdonban álló Hídépítő által - épített Fővám téri állomáshoz való hozzáférés biztosításának elhúzódása miatt mintegy 66 millió eurót követel a BAMCO, holott a pajzsok még csak a budai oldalon tartanak. Ennél nagyságrendekkel kisebb összeget, 2 millió eurót követel például a Szent Gellért téri munkaterület átadásának elhúzódása, illetve az ahhoz kapcsolódó áttervezés, átütemezés miatt.

A nagyberuházásokban általános, hogy a kivitelezők folyamatosan többletköltség-követeléseket nyújtanak be. Ezeket a mérnökcég megvizsgálja, az építtető mérlegel, a jogos követeléseket elfogadja, az indokolatlanokat pedig elutasítja (ezt követően lehet döntőbizottsághoz, majd választott bírósághoz fordulni). A BAMCO konzorcium által benyújtott közel 190 többletköltség-követelés összege azonban több mint az összes többi, közel 20 nagy kivitelező vállalat által együttesen benyújtott összeg. Üzleti szempontból érthető, hogy egy szerződött cég az adott munkán a lehető legtöbbet szeretné keresni, de a DBR Metró Projekt Igazgatóság pedig érthetően csak olyan követeléseket fogadhat be, amelyek mögött valós teljesítés vagy tényleges kár van, és azt a kivitelező a megfelelő dokumentációval alá is tudja támasztani. Az újabb tárgyalások befejezéséig a DBR az adófizetők, a Főváros és a BKV Zrt. érdekeinek védelme, tárgyalási pozíciójának megőrzése érdekében nem kíván nyilatkozni, az eredményekről azonban természetesen azonnal tájékoztatni fogja a nyilvánosságot.

10 komment

Címkék: metró dbr bamco


A bejegyzés trackback címe:

https://kiskovet.blog.hu/api/trackback/id/tr351007913

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Káposztakukac 2009.03.17. 18:22:27

fúúú, látom te is valami kurva fontos insider vagy, hogy ennyire értesz mindenhez és alapból meg tudod állapítani, hogy kinek van igaza.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.03.17. 18:27:53

@Káposztakukac: nem kell szakácsnak lenni ahhoz, hogy ha egy étteremben csótány mászik a tányéromon, elmondjam a véleményemet a helyről.

boldiii 2009.03.17. 18:42:23

Egy tetves étteremben egy tetves ember eszik, és tetvet talál a levesében. Vajon ki a hunyó?

Szóval amíg egyik oldalban sem lehet megbízni, addig nehéz!

Káposztakukac 2009.03.17. 18:59:22

@Gery Greyhound >: igen, ez kb. olyan szinten folyik, mint amikor a magyar paraszt bedobja az örökérvényű jolly jokert és összehasonlításképpen felhozza a metro 4-gyel szemben a mallorcai metrót...hogy ott negyed annyi pénzből építkeztek meg miegymás... csak egy kicsit kellene utánanézni a dolgoknak, hogy rájöjjön a hülyéje, hogy mekkora baromságot beszél, de mindegy. a négyes metro drága, de nem drágább mint bármelyik hasonló project nyugaton. mondom hasonló, nem olyan, mint a spanyol föld alatti villamos...

morpho 2009.03.17. 19:11:50

Azért itt valaki egy gigantikusan szar szerződést kötött,ha ezt meg lehet csinálni.

Utazó Kiskövet · http://kiskovet.blog.hu/ 2009.03.17. 19:12:27

@Káposztakukac: a négyes metró az egyik legdrágább magyarországi beruházás, az ország teherviselő képességéhez mérve pedig különösen drága. Ráadásul nehéz megtervezni a költségeit, mert azt sosem lehet tudni, hogy mi vár az építőkre a föld alatt. Ezzel nincs is bajom. Az a gond, hogy eleinte olyan átláthatatlan szerződéseket kötöttek, amiket nagyon nehéz átlátni, így egykönnyen át lehet vágni azokat a mérnököket, akik korábban egy milliárdos projektnek a közelébe sem jutottak. Ez nem az ő hibájuk, ez szimpla tapasztalatlanság. Ettől még kell a metró (sőt, több kéne), és tényleg nem összemérhető a mallorcai víztározóval.
(Azok kedvéért, akik nem ismerik a történetet: a mallorcai metrót két év alatt, harmincötmilliárd forintnyi pénzből építették meg, azonban a megnyitás után néhány hónappal bezárták, mert folyton elöntötte a víz.)

Utazó Kiskövet · http://kiskovet.blog.hu/ 2009.03.17. 19:14:52

@morpho: szar az eredeti szerződésrendszer, ebben egyetértünk. De ez csak akkor fog változni, ha ebben az országban végre tucatnyi ilyen nagyberuházás el tud indulni, és a hazai mérnökök tapasztalatot szereznek ekkora építések vezetésében. Meg persze lesznek olyan építőipari szakjogászok is, akik felérnek a feladathoz.

ylion, declared for Hungary, not for Kurvaország · http://quelthalas.hu 2009.03.17. 19:24:50

@Utazó Kiskövet: szerintem már akad pár, a BAMCO-nál... na persze nekik nem az a feladatuk, amire te is gondolsz, hanem pont a szar szerződések végletekig történő pumpolása.

az, hogy megéri-e egyáltalán a vonal, megtérül-e valaha az építtetésének költsége, az is megérne egy misét.

Wawel (törölt) 2009.03.17. 19:33:14

Azért azt ne mondja senki, hogy nem volt az egész csapatban egy írástudó, aki két kötbér feltételt össze tudott volna hasonlítani aláírás előtt: ha a Hídépítő csúszik, akkor fizet x kötbért, ugyanerre meg a BAMCO kaszál 10x kötbért. Nem kell ehhez zseninek lenni. Ez egyszerű korrupció.

dw1 · http://bpcity.hu 2009.03.17. 21:57:27

@Wawel: hát látod hogy nem.

Ettől függetlenül a jelen pillanatban 550 Milliárd körüli beruházás 40%-os készültségben áll, a Bamco dolgozik már, lássuk csak, másfél éve és egy büdös vasat sem fizetett nekik senki.

Gondolom ezért vannak a csörték is, mert aggódnak, hogy még a leszerződött összeget is megvágják majd.

Plusz elegük van abból, hogy eddig csak DBR nyilatkozhatott (ezt megtörték már az előző leállással), most napvilágra kerülnek a projekigazgatóság és az építő közötti feszültségek.