HTML

Utazó Kiskövet

Írások egy sokat utazó közlekedésrajongó noteszéből

Ez megy Londonban

Linkblog

Utolsó kommentek

2009.06.11. 12:15 Utazó Kiskövet

Fulladozik a londoni metrósztrájk

Szerdán kétnapos, három napig tartó sztrájkba kezdtek a londoni metró járművezetői. Ma már a legtöbb állomás nyitva volt, este pedig be is fejeződik a sztrájk, de normál menetrend csak holnap reggel lesz.

Az első napon még gyakorlatilag egyetlen vonalon sem volt közlekedés, 15 megállót pedig ki sem nyitottak. Ma reggel már csak négy ilyen állomás volt, és az elővárosokban egész jó volt a közlekedés.

De mi a bajuk a metrósoknak?

A londoni közösségi közlekedést egy irányító-megrendelő szervezet működteti, a Transport for London, vagyis TfL. Ez bízza meg a buszos, metrós, villamosos és gyorvasutas alvállalkozókat az utasszállítással. Ezen kívül ez a cég szedi be a dugódíjat, és adja ki a taxisengedélyeket is, vagyis az összetett városi közlekedésre összetett bevételi szerkezete van. A cég 100 százalékban a lonodni önkormányzat tulajdona, a felügyelőbizottság vezetője pedig maga a londoni polgármester, akit most szerencsétlenségünkre Boris Johnsonnak hívnak (ő az a futóbolond, akit egyszer lefilmeztek, hogy biciklivel átmegy a piroson, de ez a legkisebb baj vele).

A buszsofőrök csúcsbére heti 500 font, a metróvezetőké viszont ennek a duplája - utóbbiak közül sokan keresnek évente ötvenezret is, míg a buszsofőröknél rendszeres a munkaerőhiány Sok bevándorló buszvezetőként kezdi brit pályafutását, és aztán továbbáll. A metrósoknál a hosszabb képzés és a jobb fizetés miatt tovább maradnak az emberek, de a munkakkörülményekkel és a fizetéssel így sem elégedettek.

A 11 vonalat és 400 kilométert számláló londoni metróhálózat ugyanis állandó gondokkal küzd. A késések mindennaposak a biztosítóberendezések hibája miatt, rendszeresen kigyulladnak az állomások - és tegyük hozzá, a sofőrök sokat dolgoznak a föld alatt, órákon át betonfalakat néznek egy szűk fülkében ülve. Az időzítésnek pedig az az oka, hogy a munkaadó le akarja építeni a kettős munkaköröket, vagyis azokat, ahol egyszerre két ember végzi ugyanazt a feladatot. Nagyjából ez a bajuk, cserébe 30 százalékos fizetésemelést követelnek, ez fejenként és évente hárommillió forint. A munkaadó viszont négy éves bérmegállapodást kínál, 1,5 százalékos béremeléssel. Ezen kívül még volt némi személyeskedő szócsata is a tárgyalások idején, de ebből a kívülállók semmit sem értenek. Én sem.

A sztrájk idejére a TfL 1000 taxit iránytaxinak állított be, így több embert beültettek egy-egy autóba. 100 pluszbuszt is rendeltek, a vonatokon elfogadják az Oyster pay as you go kártyákat (ez kábé a pesti füzetjegynek felel meg), és a hajók (még a városnézők is!) beálltak a személyszállításba. A dugódíjat nem függesztették fel, viszont több ezer ideiglenes bicikliparkolót állítottak fel. A közlekedési dolgzók közül sokan a metróállomások előtt állva tájékoztatják az utasokat, a bicikliseknek pedig térképeket osztogatnak.

Szólj hozzá!

Címkék: metró london sztrájk tube transport for london tfl


A bejegyzés trackback címe:

https://kiskovet.blog.hu/api/trackback/id/tr331178541

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.