HTML

Utazó Kiskövet

Írások egy sokat utazó közlekedésrajongó noteszéből

Ez megy Londonban

Linkblog

Utolsó kommentek

2009.04.22. 12:00 Utazó Kiskövet

Beszállna a BKSZ-be a szárnyashajó

Elővárosi szárnyashajójáratokat indítana a Mahart-Passnave - jelentette be Spányik Gábor, a cég ügyvezetője. A terv akkor valósulhat meg, ha a "gazdasági és jogi akadályok eláhrulnak". Vagyis ha a cégnek sikerül pénzt szakítani a BKV bérleteiből.

Az InfoRádiónak adott interjújában Spányik azt mondta, hogy Leányfaluról, Pócsmegyerről, Százhalombattáról és Szentendréről indulnának 30-45 percenként a hajók Budapest belvárosába. Ez eddig nagyszerű hír, hiszen az elővárosokból autóval csak nagy dugók leküzdésével lehet reggelente bejutni a fővárosba. A HÉV is népszerű az elővárosi forgalomban, de a pályán fizikailag képtelenség 3 perc 45 másodperces időközönként sűrűbben vonatokat indítani, és ugyanígy nem lehet a most futó hatkocsis szerelvényeknél hosszabbakat közlekedtetni.

A Duna viszont széles, és teljesen kihasználatlan jelenleg.

A szebb napokat megért szárnyashajó-flotta pedig gyorsan képes utasokat szállítani, tehát a kapacitás odavándorolna, ahol szükség van rá.

Gyanítom, hogy például Pócsmegyerről megérné a dugóban ülés és a parkolódíj fizetése helyett hajójegyet venni. A Passnave azonban mégis onnan szeretne pénzt szerezni, ahol már most sincs elég: a Budapest Bérletből. A havi 9000 forint már így is elég magas, tovább emelni nem érdemes. Sőt, valószínűleg az utasok sem örülnének neki, ha egy olyan szolgáltatásért kellene pluszpénzt fizetniük, ami most még teljesen idegen a közlekedési szokásoktól. A jelenlegi bérletárakból pedig a BKV sem tudja kigazdálkodni a működéshez szükséges pénzt, mert a jelenlegi hálózat üzemeltetése többe kerül, mint amennyit az utasok és az adófizetők a BKV, a MÁV és a Volán szolgáltatásaira befizetnek.

Vagyis jó ötlet a hajózást bevonni a közösségi közlekedésbe, de a bérletrendszerbe most belépni csak az állami pénzek lenyúlása lenne. Cáfoljatok meg, ha rosszul látom.

5 komment

Címkék: hajó bérlet bksz mahart passnave spányik


A bejegyzés trackback címe:

https://kiskovet.blog.hu/api/trackback/id/tr341079725

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZBR 2009.04.22. 13:39:57

A helyzet tragikusabb, mint ahogy látod:
1. a szenetendrei ágban 40 km/h-s korlátozás van a vizisportok miatt.
2. a szárnyashajó zavarérzékeny: túl kicsi/túl nagy víz, jégzajlás, stb. közpette a dolog nem működik. Sőt: sötétben sem! Igaz, egy dolog tény: a Bibic merülése olyan pici, hogy szárnyon, kiemelve képes lenne egy tanmedencében is elmenni.
3. Így is lassú lenne: kikötések és a Bíbic levegős rendszerének feltöltése, beszállítás, stb. nagyon sok időt elvesz.
4. Drága, sokat fogyaszt.

Szóval szerintem csak Spányik úr nagyot álmodott, de fogalma sincs a műszaki háttérről.

Utazó Kiskövet · http://kiskovet.blog.hu/ 2009.04.22. 15:59:02

A konklúzióddal egyetértek, az ötletet bedobó inkább egy nagyot álmodott, mintsem valós tervet mutatott be. Az érveidet azonban másképp látom:
1, a 40-es korlátozás még mindig jobb, mint a közút.
2, a zavarérzékenység elsősorban olyan időszakokban kerül elő, amikor ezek egyidőben jelentkeznek. Télen például egyszerre várható a jégzajlás és a korai sötétedés. Ráadásul télen a hajók annyira huzatosak, hogy szerintem alig volna rájuk igény.
3, a lassúság legyen az üzemeltető baja, érkezés és indulás között el tudja intézni. Az a kérdés, hogy a menetrendben beépíti-e ezeket az időket.
4, Így van, ebben teljesen egyetértek.

maglew 2009.04.27. 14:17:24

Bécsben Katamaránok járnak gyorshajóként, és olcsóbban üzemeltethető.

maglew 2009.04.27. 14:18:11

Bécsben Katamaránok járnak gyorshajóként, és olcsóbban üzemeltethető.

Utazó Kiskövet · http://kiskovet.blog.hu/ 2009.04.27. 15:20:35

@maglew: Ha a Twin City Linerre gondolsz, akkor az Bécs és Pozsony között jár, 28 euróért , de van kedvezményes időpont is, 17 euróért.
A hajók egyébként - a honlapjuk szerint - 2006-os norvég gyártámányok, és vízsugárhajtásosok. Azok meg valóban gazdaságosabban üzemeltethetők, mint a 30 éves szovjet csodák.
süti beállítások módosítása