Sokan kritizálják a Budapest Bérletet, mert olyan költséget is az utasra ver, amit az nem akar megfizetni. Vagyis a 9000 forintból 50-50 megy a Volánnak és a MÁV-nak. Ezt pedig nem mindenki akarja megfizetni, mert nem használja ezeket a cégeket. És igazuk van. A közös bérlet azonban mégis a távoli, de szebb jövőt festi elénk.
A BKV néhány éve már meg akarta csinálni a beléptetőkapus elektronikus jegyrendszert. Nem tudta, két okból: egyrészt a VEKE jegylyukasztó bridgádja ellenezte, másrészt pedig marha drága. Annyira, hogy a BKV nem tudta kifizetni, a tulajdonos fővárosi önkormányzat pedig nem akarta. A beléptetőkapu is kell (hogy végre nem kellejen százával biztonsági őröket alkalmazni jegyellenőrzésre), meg az elektronikus jegy is (hogy pontosan lehessen tudni, hova kell több járat, és hova nem). Ez pedig egyszerre kell a vasútnak, a Volánnak és a BKV-nak is. Remek lenne, ha ez a három cég nem külön-külön szenvedne a rendszerrel, hanem együtt vezetnék be. Hollandiában is így csinálják, az egész országban az összes szolgáltató együtt viseli a költségeket.
Ha a három budapesti közösségi szállító is összeállna, akkor itt is be lehetne vezetni, egy-egy cégre jóval kisebb költség esne, az utasok dolga egyszerűbb lenne, a járatok tisztábbak lennének, a fizető utasok pénze pedig oda menne, ahol nekik szükségük van a szolgáltatásra.
Ebbe az irányba vezet a Budapest Bérlet. Az utasnak egy bérlet kell, azzal a neki tetsző szolgáltató veszi igénybe: a párhuzamos járatokon lehet választani, hogy melyik cég a tisztább, gyorsabb, pontosabb. A cégek pedig többletjövedelemhez jutnak, mindenkinek jó ez így. Ezt csak a szolgáltatók tudják elrontani, de aligha áll érdekükben. Ha a MÁV a vonatait ezentúl mondjuk nem a Nyugatiba, hanem csak Kőbánya-Kispestig viszi, akkor ront a szolgáltatás minőségén, és megspórol némi pénzt. Azonban ez az utasszámlálásnál ki fog derülni, és a MÁV nagyon hamar keresztet vethet a pluszbevételre.
A főváros vezetése pedig már ukázba is adta a BKV-nak, hogy írjon ki új tendert az elektronikus jegy bevezetésére. Demszkyék azt is megüzenték a kabinetülés után, hogy a BKV tárgyaljon a Volánnal és a MÁV-val a közös használatról. Remélem, nem csak a használat, de a finanszírozás is közös lesz.
Utolsó kommentek