Azt sokan tudják, hogy a BKV egyik legnagyobb alvállalkozója a VT-Transman nevű cég, amely számos buszvonalat üzemeltet a fővárosban. A cég többségi tulajdonosa a brit Arriva, amelyik Európa 9 országában üzemeltet buszokat, Magyarországon összesen kettőszáz darabot. A cég a tönk szélére került az elmúlt három hónapban, BKV pedig a helyzetet kihasználva most bagóért lecserélhetné a buszflottáját.
Azok kedvéért, akik szeretnek elmerülni a cégjogi útvesztőben: az Arriva az Eurobus Investment (EI) 80 százalékos tulajdonosa, az pedig a VT-Transman többségi tulajdonosa. Az Arriva azonban közvetlenül is 49,1 százalékos tulajdonosa a VT-Trasmnannak. A maradék néhány százalék pedig a Széles Gábor-féle Videoton tulajdonában van.
Az Arrivának a mostani gazdasági válság felér egy gyomorrúgással: mivel a munkanélküliek kevesebbet utaznak, így a cégnek is egyre kevesebb utasa van. Spanyolországban például felére esett vissza az utasszám. Ezért a cég részvényeinek árfolyama tavaly november óta 694 pennyről 441 pennyre esett a londoni tőzsdén. Tetézi a bajt, hogy a Standard&Poor nevű hitelminősítő a cég részvényeit eladásra javasolja. Értékelésük szerint a részvény célárfolyama 385 penny körül van, vagyis a cég még annyit sem ér, amennyi a mostani árfolyama.
Vagyis adott egy nagy cég, amelyiknek értéke meredeken esik, azonban több ezer busza van szabadon. Ilyen helyzetben minden cégvezető azt szeretné, hogy a meglévő kapacitását új piacokon próbálja meg eladni. Ha én BKV-vezér lennék, egészen biztosan előnyös szerződést tudnék kötni akár ezer jó állapotú (esetleg vadonatúj) busz lízingelésére egy ilyen helyzetű céggel. Mindenki azt gondol, amit akar.
Utolsó kommentek