Bajban vannak az amerikai gazdaság fellegvárainak számító nagyvárosok: közösségi közlekedési fejlesztéseiket eddig lízingből fedezték, ugyanakkor a bonyolult konstrukció egy apró változása miatt összedőlni készül a rengeteg metró- és buszfejlesztés finanszírozása. A teljes veszteség kábé annyi, mint a pesti négyes metró tervezett költségvetése.
A tömegközlekedés szinte sehol a világon nem nyereséges, így nem véletlen, hogy sehol nincs verseny a helyi közlekedésben. A nyolcvanas évek eleje óta az amerikai nagyvárosok a fejlesztéshez ott is hiányzó pénzeket a következő módon teremtették elő: a járművek és berendezések árát állampapírokba fektették, a portfóliót pedig egy biztosítóval garantáltatták. Így a járművek szállítói biztosak lehettek abban, hogy a járművekért fizetségként felajánlott állampapírok tartják az értéküket.
A rendszer apró, de nemrég kulcsfontosságúvá vált eleme, hogy a biztosítónak AAA minősítésűnek (vagyis nagyon megbízhatónak) kell lennie. Ez eddig az AIG biztosító volt, de ezt a céget nemrég leminősítették. Így a járműgyártók most már nem látják annyira biztosítottnak a pénzüket, ezért egyszerre, ráadásul kápéban akarnak hozzájutni. Na, ez most nem megy, hiszen a közlekedési vállalatok éppen a készpénzhiány miatt használták ezt a formát. A bankok – és a járműgyártók –összesen mintegy 2 milliárd dollárt (nagyjából 440 milliárd forintot) követelnek. Ha a washingtoni törvényhozás nem áll melléjük, készpénz hiány a közlekedési vállalatokat fillérekért felvásárolhatják a hitelezők, és ócskavasként eladhatják a járműveket, az ingatlanokat, és az infrastruktúrát.
Utolsó kommentek