HTML

Utazó Kiskövet

Írások egy sokat utazó közlekedésrajongó noteszéből

Ez megy Londonban

Linkblog

Utolsó kommentek

2009.04.14. 15:33 Utazó Kiskövet

A BKV maga építi meg a metrót, ha a Bamco kivonul

A francia tulajdonú Vinci Construction által vezetett, az osztrák Strabagot, illetve a magyar Hídépítőt magában foglaló Bamco kedden ismét felfüggesztette az alagútépítést és az egyéb, általa végzett munkákat. A DBR Projekt Igazgatóság közleménye szerint ha a Bamco abbahagyja az építkezést, akkor ki lehet írni új közbeszerzést, vagy a BKV saját alkalmazottakkal is be tudja fejezni az építkezést.


Az ügy előzménye, hogy a konzorcium irreálisan magas, közel 35 milliárd forintos többletkövetelést nyújtott be a DBR-nek, miközben a teljes munkát a szerződés szerint hozzávetőleg 62 milliárd forintért kellene elvégeznie - áll a metróépítő DBR közleményében. A DBR álláspontja egyértelmű: nem tartja jogosnak a követelést, ezért felszólítja a konzorciumot a munka folytatására. Ha mindennek 14 napon belül nem tesz eleget a konzorcium, a DBR "kénytelen lesz felbontani a szerződést". A francia cég által vezetett konzorcium felelőtlen magatartása több száz magyar munkavállaló állását, ezáltal több száz magyar család megélhetését veszélyezteti.

Mint ismeretes, legutóbbi ultimátumában mintegy 35 milliárd forintot követel a Vinci, a Strabag és a Hídépítő által alkotott Bamco Kkt., valamint 30 napot adott a „teljes körű teljesítésre”, ellenben kilátásba helyezte hozzávetőleg 62 milliárdos szerződésének felbontását. A DBR hónapok óta folyamatosan vizsgálja az egyre szaporodó többletköveteléseket, melyekből eddig közel 190-et nyújtott be a konzorcium, ami több mint az összes többi kivitelező által eddig benyújtott követelés összesen. A cég mostani lépése, különösen az alkalmazott magatartással és az észérvek mentén szinte teljesíthetetlen feltételekkel a megbízó véleménye szerint már túlment minden határon.

A DBR - azon túl, hogy cáfolja a konzorcium által hivatkozott többletkövetelések jogosságát, különösen azok mértéktelenül túlzó összegét - egyértelműen vitatja, hogy a leállás indokolt. A szerződésekben foglaltaknak megfelelően, amennyiben a konzorcium a mérnökcég határozataiban foglaltakkal nem ért egyet, döntőbizottsághoz kell fordulnia, tekintettel arra, hogy „vitás esetekben döntőbizottságnak kell döntést hoznia”. A továbbra is vitás kérdéseknek pedig végső soron a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett szervezett választott bíróság ítéletével kell rendeződniük. A DBR álláspontja szerint azzal, hogy leálltak a munkával, megteremtették a megbízó általi felmondás jogalapját. A szerződés teljesítését a kivitelező mostani lépése lassan már teljesen ellehetetleníti.

Mindezeken túlmenően szerződésbontás előidézése esetén a kivitelezőt kötbérfizetési, továbbá a Polgári Törvénykönyvben foglaltak értelmében a kötbért meghaladó kár megfizetésének kötelezettsége is terheli. Azaz minden olyan költség a Vinci által vezetett konzorciumot terheli, amely szerződésszegése miatt keletkezik. Egyben jelezte a megbízó, hogy a konzorcium mulasztása, számos korábbi szerződésszegő lépése miatt a megbízói oldalon jelentős, sokmilliárd összegű igény és kár keletkezett, melyet érvényesíteni fog. A konzorcium által is elfogadott ütemterv megfelelő határidőt biztosított a megvalósítás időtartamának betartására. Az a tény, hogy ennek a vállalkozó nem tett eleget, valamint, hogy gyorsító intézkedéseket foganatosított a további késedelem csökkentésére, nem jelent egyet azzal, hogy a megbízó vagy a mérnökcég elmulasztotta volna az ütemterv aktualizálását. Nyilvánvalóan akkor lehet egy átfogó ütemtervet letenni az asztalra, ha a számos további munkafázis alapját képező alagútépítés várható időtartamáról a konzorcium nyilatkozott. A BAMCO szerződésében foglaltak kifizetése biztosított, a sajtóhírekkel ellentétben erről is tájékoztatta korábban a DBR a konzorciumot.

A vitás kérdések tekintetében a BKV és annak DBR Metró Projekt Igazgatósága többször kérte a Vinci vezette Bamco Kkt. vezetőit, hogy ne a fenyegetés és a riadalomkeltés kerüljön előtérbe, hanem a konstruktív tárgyalás, különös tekintettel az érintett több száz magyar dolgozóra, illetve azok családjaira. A Bamco mindezek ellenére április 14-én ismét leállt a munkával.

Több alternatíva a DBR forgatókönyvében

Megvan a forgatókönyv arra az esetre is, ha a francia kivitelező nem változtat álláspontján. Van más cég is, aki megépítheti az alagutat, sőt a BKV saját hatáskörében is megteheti ezt. A vállalkozónak a szerződésben foglaltak szerint minden eszközét itt kell hagynia, és szabályszerűen át kell adnia a munkát a következő vállalkozónak, vagy a DBR-nek. A pajzs és egyéb eszközök itt maradnak, és szerződésszegés, illetve -bontás esetén várhatóan hosszú pereskedés kezdődik majd a Bamco és a BKV között. A BAMCO esetleges levonulása mind jogi, mind technikai szempontból rendkívül bonyolult és komplikált helyzetet teremt, de egyáltalán nem lehetetleníti el a metróépítést, illetve nem veszélyezteti az EU-s támogatást sem. Vélhetően sokkal felelőtlenebb magatartás lenne a támogatást odaítélő szempontjából a majdani támogatási összeg, most pedig az adófizetők pénzének „elherdálása” zsarolások hatására, mint a jogszerű és határozott fellépés.

Szerződésbontás esetén a munka befejezésére két módon kerülhet sor

Új közbeszerzési eljárást ír ki a BKV/DBR a hátralévő alagútszakasz befejezésére, ez hozzávetőleg egyéves leállást jelentene az alagútépítésben (nem a metróépítésben, a több helyszínen folyna tovább a munka), de a BKV/DBR saját hatáskörben is befejezheti a munkát, joga van építeni. Ez azt jelenti, hogy a BKV lényegében saját alkalmazottakkal fejezi be a beruházást, közbeszereztet, vagy bérel minden szükséges anyagot, eszközt, gépet, emberi erőforrást. Ez a megoldás vélhetően olcsóbb és gyorsabb, mint egy új vállalkozó keresése, néhány hónap múlva akár folytatódhat is az alagútépítés.

Amennyiben perre kerül a sor, és a bíróság a konzorciumot mondja ki vétkesnek (azaz, megállapítják, hogy a BKV nem sértett szerződést és a Bamco jogszerűtlenül állt le, illetve idézte elő a szerződésbontást), akkor minden olyan költséget neki kell majd kifizetnie, amely többletként jelentkezik a szerződésbontás miatt. Ilyen lehet például: minden, az állomásépítőknél jelentkező kötbér és/vagy többletköltség, amely az alagútépítés lelassulása miatt jelentkezik, de ilyenek lehetnek az alagútépítés befejezéséhez köthető többletköltségek is. A per ellenére a munka folytatódhat.

Nem szokatlan magatartás a Vincinél

A konzorciumban legnagyobb befolyással bíró francia Vinci más országokban is dolgozott már sajtóhírek szerint hasonló, a zsarolást súroló eszközökkel. Athénban tudomásunk szerint az olimpiára készülő metró alagútjainak építése közben állt elő óriási többletköveteléssel, melyet az athéni vezetés nem akart kifizetni. A cég egy évre leállt a munkákkal, így a metró az olimpiára nem készülhetett el, csupán 2000-ben tudták átadni, akkor is csak egy rövidebb szakasszal.

2 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://kiskovet.blog.hu/api/trackback/id/tr551064654

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Budapester81 2009.04.15. 08:52:58

Athénban 2004ben volt Olimpia 2000-ben Sydney-ben volt.

Utazó Kiskövet · http://kiskovet.blog.hu/ 2009.04.15. 20:16:20

Jogos a kritika, így jár az, aki egy közleményt alapos átolvasás nélkül átvesz.
Athénban valóban 2004-ben voltak a játékok, pedig már a centenáriumi Olimpiára is pályáztak.
süti beállítások módosítása