HTML

Utazó Kiskövet

Írások egy sokat utazó közlekedésrajongó noteszéből

Ez megy Londonban

Linkblog

Utolsó kommentek

2009.04.21. 08:27 Utazó Kiskövet

Amerika felfedezte a gyorsvasutat

Az amerikai elnök 16 milliárd dollárt különített el az amerikai gyorsvasút kiépítésére. Végre egy hír, aminek kapcsán leírhatom véleményemet az amerikai vasútról.

A helyi (értsd: amerikai) lapok azt írják: ennyit még egyetlen elnök sem költött közlekedésre Eisenhower autópálya-építési programja óta. Az pedig 60 évvel ezelőtt volt. És hiába a vasút volt az az eszköz, amivel megszelidítették a vadnyugatot, Eisenhower elnök autópálya-programja óta nem tudjuk elképzelni az amerikaiakat autók nélkül. Sőt, ők maguk sem tudják.

Az országos hálózatot üzemeltető Amtrak ennek megfelelő állapotban van: a szerelvények valamikor a hetvenes években számítottak újnak - de még mindig jobb állapotban vannak, mint a magyar kocsik. Vannak ugyan lendületes külsejű Acela vonatok, de ezek a nem túl lendületes 120 km/órás átlagsebességgel közlekednek, elsősorban a pálya állapota, és a pályákon vánszorgó tehervonatok miatt. (A tehervonatok nagy többségét magáncégek üzemeltetik. Pontosak, nem hagyják el az árut, de még a hetvenese éveknél is korábban vették a gördülőállományt.) Ez a tempó pedig nem versenyképes a belföldi repüléssel, ráadásul kényelmetlenebb is az autózásnál.

Na de térjünk vissza Obamához, meg a 16 milliárd dollárhoz. Magyarországon ennyi pénzből földalatti vasútat építenek, a politikai akarat megszületett, nem volt kecmec. az Egyesült Államokban viszont lobbisták százai fogják nyomni a képviselőket, hogy az ő általuk képviselt cégnek adják ezt a pénzt. Sőt, leginkább az USA alelnökét, Joe Bident, aki egyszer nagy felhördülés közepette beismerte: szereti a vonatokat.

Elsőként rögtön egy európai származású tartja a markát. Kalifornia osztrák származású kormányzója, Arnold Schwarzenegger épp tavaly bocsáttatott ki 10 milliárd dollár értékben kötvényt, amiből a San Francisco - Los Angeles gyorsvasutat építenék meg. Legalábbis egy részét, a tervek szerint ugyanis legalább 45 milliárdba kerül a teljes vonal. (Most tessék felháborodni: úgy kezdtek el építkezni, hogy saját forrásuk nem volt, és kötvényből is csak a költségek egyötödét tudták összehozni. Mindezt úgy, hogy ott sincs arra semmi bizonyíték, hogy a vasút valaha is behozza az árát. Mégis megépítenék a 300km/órás pályát valamiből, és abban reménykednek, hogy ha a vasútnak nem is, de a nemzetgazdaságnak behozza az árát.

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://kiskovet.blog.hu/api/trackback/id/tr581076884

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása