A négyes metró fúrásával megbízott Bamco konzorcium továbbra is gúnyt űz a magyarokból, és egyre több pénzt követel. Magyarisztánban nagyon kevés ekkora méretű építkezés van, és még kevesebb olyan ember, aki egy ekkora építkezést átlát. Ezért eddig a Bamco hatalmas pénzeket tudott szakítani a pesti építkezésből. Nemrég azonban egy olyan embert állítottak a négyes metró élére, aki már egy rakás alagutat kifúrt a nagyvilágban, és ezért most egyre nehezebb megpumpolni a metróépítőket. Valószínűleg ennek köszönhető az a perpatvar, amit az Index is megírt, és amire a metróépítő DBR Projekt Igazgatóság az alábbi közleményt adta ki.
Legújabb levelében a korábban későbbi elszámolásra jogfenntartással kifizetett 13 millió eurós többletkövetelésén túl most mintegy 115 millió eurót követel a Vinci, a Strabag és a Hídépítő által alkotott BAMCO konzorcium. Ez a többi követelésével együtt lassan már közel akkora összeg, amennyiért a cég az alagút, a pajzsindító akna és a Szent Gellért téri állomás építését eredetileg vállalta. A DBR hónapok óta folyamatosan tárgyal a konzorciummal, folyamatosan vizsgálva az egyre szaporodó többletköveteléseket. A BAMCO újabb ultimátumában 30 napot adott a „teljes körű teljesítésre”, ellenben kilátásba helyezte 207 millió eurós szerződésének felbontását. Ez a magatartás a DBR véleménye szerint azon túl, hogy etikátlan és mértéktelenül túlzó, nagy valószínűséggel már súrolja a szerződésszegés határát.
A BAMCO módszere és mostani lépése nem újdonság, hiszen tavaly nyáron már tervezte, hogy felfüggeszti az általa végzett munkálatokat, amennyiben a beruházó felé benyújtott, szintén túlzó többletköltség-követelései nem teljesülnek. A DBR hónapok óta vizsgálja a cég folyamatosan szaporodó többletmunka követeléseit, a jogosakat kifizette, még az korábban összegében vitatott 13 millió eurót is átutalta jogfenntartással, későbbi elszámolásra. A jogosulatlan követeléseket azonban a DBR továbbra sem fogja - még ultimátumok hatására sem - teljesíteni, a tárgyalások során a Főváros és az adófizetők érekeit messzemenőkig szem előtt tartva jár el. A DBR továbbra is nyitott a normális és elfogadható keretek között zajló tárgyalásokra, de BAMCO mostani magatartása már túlmegy az üzleti életben megszokott minden határon.
A most átadott követeléshalmaz több nagyobb tételből áll össze. Ezek között van olyan, amelynek a jogosságát a DBR sem vitatja, de a követelt összegek mértéktelenül túlzóak és nemzetközi viszonylatban is elfogadhatatlanok. Ilyen igény többek között az, hogy a hozzávetőleg 39 millió euróból - konzorciumi partnere, az akkor még 100%-ban Vinci tulajdonban álló Hídépítő által - épített Fővám téri állomáshoz való hozzáférés biztosításának elhúzódása miatt mintegy 66 millió eurót követel a BAMCO, holott a pajzsok még csak a budai oldalon tartanak. Ennél nagyságrendekkel kisebb összeget, 2 millió eurót követel például a Szent Gellért téri munkaterület átadásának elhúzódása, illetve az ahhoz kapcsolódó áttervezés, átütemezés miatt.
A nagyberuházásokban általános, hogy a kivitelezők folyamatosan többletköltség-követeléseket nyújtanak be. Ezeket a mérnökcég megvizsgálja, az építtető mérlegel, a jogos követeléseket elfogadja, az indokolatlanokat pedig elutasítja (ezt követően lehet döntőbizottsághoz, majd választott bírósághoz fordulni). A BAMCO konzorcium által benyújtott közel 190 többletköltség-követelés összege azonban több mint az összes többi, közel 20 nagy kivitelező vállalat által együttesen benyújtott összeg. Üzleti szempontból érthető, hogy egy szerződött cég az adott munkán a lehető legtöbbet szeretné keresni, de a DBR Metró Projekt Igazgatóság pedig érthetően csak olyan követeléseket fogadhat be, amelyek mögött valós teljesítés vagy tényleges kár van, és azt a kivitelező a megfelelő dokumentációval alá is tudja támasztani. Az újabb tárgyalások befejezéséig a DBR az adófizetők, a Főváros és a BKV Zrt. érdekeinek védelme, tárgyalási pozíciójának megőrzése érdekében nem kíván nyilatkozni, az eredményekről azonban természetesen azonnal tájékoztatni fogja a nyilvánosságot.
Utolsó kommentek