Vajon a mostani gazdasági válság idején megengedheti-e egy cég magának, hogy kiszálljon egy munkából? És Magyarország vajon megengedheti-e magának, hogy a gazdasági válság idején kockáztassa az EU-finanszírozást? De van ennél gyakorlatiasabb oldala is ennek az álbotránynak: Magyarországon eddig alig volt olyan terv, ami 300 milliárd forintba került volna. A magyarok most találkoznak először nagyban játszó cégekkel, ráadásul pont olyanokkal, amelyeknek nem számít egy ekkora beruházás: nekik nem presztízs, nem megtiszteltetés, és nem hazaszeretet, hogy metrót építhetnek. Semmi más, csak pénz. Fel kell nőni hozzá, hogy ezért mindent megtesznek, zsarolnak, botrányt pattintanak ki, akármit, csak legyen pénz.
Alább az Index cikke a Bamco-saga legújabb fejezetéből.
Elcsendesedett a Gellért téri metróállomás, az alagútfúró Bamco cég francia szakemberei hazamentek húsvétolni, a magyar alvállalkozók egy részét összepakoltatták és levonultatták, egy másik része meg otthon várja, hogy lesz-e folytatás. A Bamco 35 milliárd forintot követel a többletköltségei miatt és ultimátumot nyújtott be az építtető DBR Metró Projektigazgatóságnak, ami viszont nem akar fizetni. A határidő vasárnap jár le, az Index úgy tudja, semmilyen előrelépés nem történt az elmúlt hét tárgyalásain.
Mint az Index megtudta, a legutóbbi, csütörtök esti megbeszélésen sem közeledtek az álláspontok a Bamco és a DBR között a követelés ügyében. A Bamco korábbi levelében vasárnapig adott határidőt arra, hogy a DBR kifizesse a többletköltségeit.
Az Indexnek a helyszínen azt tapasztalta, hogy a magyar alvállalkozók egy része összepakol és távozik (mint elmondták, a Bamco kérésére ideiglenesen). Az alvállalkozók másik része pedig már egy ideje otthon várja, hogy mi történik, folytatja-e útját a fúrópajzs, vagy ottmarad mind a kettő a Gellért téri állomáson. A francia szakemberek hazamentek a Húsvét idejére, a Strabag pedig még dolgozik, de nem a fúrópajzsok karbantartásán, hanem az állomásépítésen.
A Bamco legutóbb tavaly szeptemberben fenyegette meg a DBR-t hasonló módon. Akkor 13 millió eurót követeltek a többletköltségeik miatt, most 115 milliót (hozzávetőleg 35 milliárd forintot). Szeptemberben sikerült megalkudni: a DBR jogfenntartással kifizette a 13 millió eurót, és a Bamco felvette a munkát. A jogfenntartás azt jelentette, hogy az összeget a BAMCO konzorcium megkapta ugyan, ám a DBR választott bírósághoz fordult, és amennyiben a bíróság alacsonyabb összeget ítél meg, úgy a különbség visszavonható.
Ha a Bamco végleg levonul a jövő héten, az nehéz helyzetbe hozhatja a metróberuházást. Egy félbeszakadt beruházásra az unió is nehezebben ítéli oda a várva várt támogatást, az uniós támogatás nélkül pedig a mostani válság közepén nem biztos, hogy lesz pénz a metróra egy ideig. Ezt a Bamco részéről nagyon jól tudják, ezért a cég jó zsarolási pozícióban van.
Az viszont, hogy a Bamco a Duna túloldalán, a Fővám téri állomásnál is megkezdte nemrég a talajvizsgáló próbafúrásokat, arra utal, hogy mégis folytathatja az alagútfúrást. Szakértők szerint a megoldás egy szeptemberihez hasonló alku lehet, de a 115 millió eurónál jóval kisebb összeggel.
Utolsó kommentek